Strona główna > Bez kategorii, Technikalia i porady, Wrażenia ze świecenia > Test w terenie – latarka na rower, odc.1

Test w terenie – latarka na rower, odc.1

Październik 31, 2011 Dodaj komentarz Go to comments

logo latarkisklep.pl

Najlepsze latarkiLed Lenserlatarki Fenixczołówki Petzloświetlenie rowerowe, noże Opinel i inne

Jako aktywni użytkownicy rowerów jednocześnie mający dostęp do niezwykle szerokiej gamy modeli latarek LED możemy przeprowadzić bardzo wnikliwy praktyczny test zastosowania latarek jako oświetlenia rowerowego. Chcielibyśmy pomóc w wyborze dobrego oświetlenia na rower. Przed poleceniem konkretnych modeli postawiliśmy sobie za cel przetestowanie ich w rzeczywistych warunkach użytkowania – miejskich ścieżkach rowerowych jak i jeździe w terenie, w całkowitych ciemnościach.

Dlaczego latarka na rower?

Dobre i silne oświetlenie przenośne jest kosztowne. Drogie są nowoczesne diody (na szczęście nie trzeba ich praktycznie wymieniać), wyfrezowanie aluminiowej obudowy, akumulatory i ładowarki. Niestety, nie da się zamknąć 1000 lumenowej diody w plastikowej obudowie wykonanej wtryskarką. Diody, szczególnie te dużej mocy, wymagają odpowiedniego chłodzenia. Dlaczego nie wykorzystać inwestycji w dobrą nowoczesną latarkę LED doi jazdy na rowerze? Większość oświetlenia konstruowanego specjalnie do rowerów nie zapewni mocy oferowanej przez latarkę taktyczną. Większość z popularnych modeli oświetlenia rowerowego  nadają się jedynie do bardzo ostrożnej i spokojnej jazdy w ciemnościach.

Jaka latarka na rower?

Po długich namysłach wybraliśmy do testów następujące modele latarek:

MTE MC-G33 na diodzie XM-L, zasilana na akumulator litowo-jonowy 18650

XENO E03 na diodzie XM-L, zasilana na 1xAA alkaliczne

Tank007 TK737 XP-G R5,  zasilana na akumulator litowo-jonowy 18650 (opcjonalnie 3xAAA)

MTE M3-2i, z diodą CRE MC-E o mocy 740lm zasilana na akumulator litowo-jonowy 18650

Testy

Gdzie jeździliśmy z latarkami po zachodzie słońca:  ścieżki rowerowe Wrocławia – boczne i przy głównych drogach, ciemne parki oraz  nierówne i wyboiste ścieżki w terenie.

MTE MC-G33 XM-L

Latarka MC-G33

Latarka o bardzo dużej mocy – 1000 lumenów emitowane z diody (z latarki oczywiście wychodzi mniej po odjęciu wszelkich strat). Zamontowana na rowerze zapewniła nam bezstresową jazdą w każdym terenie i przy każdej prędkości. Kilka filmików zrobionych podczas jazdy:


Zastosowany uchwyt pewnie trzymał latarkę pewnie na wybojach, zjeżdżaniu z krawężników, nierównej kamienistej ścieżce. Nasze początkowe obawy o otwartą konstrukcję uchwytu nie potwierdziły się. Plus takiego rozwiązania jest taki, że otwarty uchwyt pozwala błyskawicznie zamontować lub zdjąć latarkę z roweru i zabrać ze sobą. Ilość światła w terenie daje olbrzymie pole widzenia do przodu. W mieście jest stanowczo za duża – należy latarkę skierować w dół (uchwyt daj możliwość takiej regulacji) i obniżyć tryb. Odbity od podłoża jasny punkt promienia centralnego w najwyższym trybie oślepia. Ale w terenie – to jest coś co daje niesamowity zasięg i dodatkową frajdę z jazdy. To tak jakby zamontować długie światła z samochodu do roweru. Efekt jest niesamowity.

XENO E03 XM-L

Latarka XENO E03 V3 XM-L

Uwielbiamy latarki XENO i z lekkim żalem pominęliśmy mocniejsze modele tej marki. Są one jednak bardzo mocno skupione co w przypadku jazdy na rowerze nie jest wskazane – ale np. idealne w latarce dla myśliwych. XENO E03 jest najmniejszą latarką tej marki i posiada w miarę równomiernie rozproszony strumień światła. Przy zasilaniu alkalicznym 1xAA latarka może pełnić jedynie rolę sygnalizacyjną przy jeździe mieście na ścieżkach rowerowych i oświetlenia awaryjnego.  Zastosowania akumulatora litowego 14500 zmienia to maleństwo w niesamowity generator światła ale na zbyt krótko. Taka kombinacja nie sprawdza się i ogólnie latarki na 1xAA można wozić latem na rowerze do użytku awaryjnego – są małe i nie zawadzają. Do regularnej, zaplanowane nocnej przejażdżki są jeszcze za słabe – a właściwie za słabe są akumulatory w tym rozmiarze.
Trzeba jednak nadmienić, że po  testach z MTE MC-G33 nasze wymagania są bardzo wygórowane a XENO E03 na AA alkalicznym i tak jest mocniejsza i ma lepszy strumień światła niż niejedno dużo droższe markowe oświetlenie rowerowe.

Tank007 TK737 XP-G R5

Latarka Tank007 TK737

Tę latarkę testowaliśmy z użyciem akumulatora litowo-jonowego. W komplecie wraz z latarką znajduje się koszyczek na 3 baterie – latarka pozwala więc na rozłożenie inwestycji w czasie. Jedną z niezwykłych cech latarki jest możliwość uzyskania jednolitego kręgu światła dzięki rozogniskowaniu soczewki. Latarki wyposażone w lustro mają nierównomiernie rozłożone światło, co nie zawsze jest pożądane. Jednolity, „księżycowy” okrąg  światła tej latarki  jest przyjemny dla wzroku i pozwala na komfortową jazdę w każdym terenie przy umiarkowanej prędkości. Na pewno nie jest to oświetlenie pozwalające na szaleństwa w trudnym terenie. Zastosowaliśmy do tego zestawu zamknięty uchwyt – całość wygląda jak dedykowane oświetlenie rowerowe. Cały zestaw sprawował się bardzo dobrze podczas jazdy w każdych warunkach.

W rzeczywistości światła jest więcej niż zarejestrowała to kamera. Rzeczywisty zasięg latarki można ocenić na podstawie oświetlonych w tle znaków – w pobliżu nie było innego źródła światła – to latarka oświetlała te znaki.

Należy dodać,  że latarka Tank007 TK737 posiada zmienne skupienie. W przeciwieństwie jednak do wielu popularnych zamienników ogniskowanie zmienia się tu poprzez obracanie głowicy a nie jej przesuw, co ma kapitalne znaczenie w zastosowaniu rowerowym. Obracana głowica nie zmienia swoich ustawień podczas jazdy a przesuwana na pewno by to robiła.

MTE M3-2i

Latarka Tank007

Tę latarkę dorzuciliśmy do zbioru testowanych na sam koniec. Optyka kolimatorowa M3-2i na diodzie MC-E sprawdziła się doskonale. Nieco mniej światła niż MTE MC-G33 ale szeroka centralna wiązka łagodnie przechodząca w strumień boczny to jest to.  To będzie najlepsza opcja gdy nie zależy nam na zasięgu ale dokładnym oświetlaniu podłoża przed rowerem.

Wnioski

W naszej opinii wszystkie testowane latarki, poza XENO E03, sprawdziły jako pełnoprawne oświetlenie nocne roweru. XENO E03 Pozostaje dalej doskonałym rozwiązaniem na oświetlenie awaryjne i zapasowe.

Niewątpliwie zwycięzcą testu zostaje MC-G33 – ze względu na ilość światła jak i dodatkową radość z jazdy z tak potężnym reflektorem. W mieście uciążliwe może okazać się zmienianie trybów ze słabszego na mocniejszy i odwrotnie podczas pokonywania skrzyżowań czy zmian oświetlenia terenu wokół. Może taki zestaw jest rozwiązaniem tego problemu:

Oczywiście jest to zestaw, który ma sens podczas planowanej jazdy nocnej. Drugie światło pełni rolę awaryjnego w terenie i podstawowego podczas przejazdu oświetloną ścieżką rowerową. Należy jednak pamiętać, że wg. obowiązujących przepisów nie można mieć zapalonych obu świateł na raz.

Latarka MTE M3-2i niespodziewanie dobrze sprawdziła się jako silne światło do miasta i w terenie niewiele ustępuje MC-G33 ilością światłą. Tank007 TK737 to oświetlenie „dla każdego” oferujące w swojej cenie dużo więcej niż niejedno specjalizowane oświetlenie rowerowe.

Na koniec przestrzegamy przed kupowaniem tańszych zamienników latarki MTE MC-G33 XM-L. Sama dioda XM-L nie gwarantuje odpowiedniego poziomu świecenia i uzyskania efektów uzyskanych powyżej. Liczy się sterownik, który pozwoli uzyskać duży prąd  (3A) do pełnego wysterowania diody, odpowiednia konstrukcja termiczna do odprowadzenia ciepła i dobre zwierciadło. MTE w tych obszarach jest doskonałe od wielu lat i trudno znaleźć inny zamiennik w niższej cenie. Szczególnie polecamy unikać latarek XM-L z wymiennymi modułami świecącymi – dla diód tak dużej mocy nie są w stanie odprowadzić ciepła – jest za mały styk z obudową. Taka latarka świeci na ćwierć mocy diody.

Galeria zdjęć latarek dostępna jest na naszym fanpage. Opisane zestawy i latarki LED na rower można zakupić tu.

Mamy nadzieję, że wykonana przez nas praca pomoże w wyborze latarki na rower i sprawi, że będzie dostarczać ona satysfakcji i radości z użytkowania.

AKTUALIZACJA: Pod tymi adresami są dostępne najnowsze testy na rowerze:

 

Test w terenie – latarka MTE MC-G33 na rowerze

Test w terenie – latarka Tank007 PT10 na rowerze

 

Latarki na Facebooku – najnowsze informacje.

latarka

 

Reklamy
  1. Brak komentarzy.
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: